vineri, 15 mai 2020

buricul pamantului


Cand eram mic am avut onoarea sa fac parte dintr-o gasca de alti mici netrebnici a caror distractie era sa terorizeze cartierul. Tintele favorite erau administratorii de bloc, cei ce ne incurcau cel mai mult in ideile noastre de joaca. Asa ca atunci cand unul din ei, care locuia la parter, a venit putin troscanit acasa am brusc o idee de pedeapsa. I-am legat clanta usii cu sfoara. Apoi cu aceeasi sfoara am legat clanta usii celui care locuia vis-à-vis. Am batut apoi cu pumnii in usile celor doi. A deschis primul cel vizat de noi si a descoperit ca nu poate deschide usa de tot. Cand a deschis celalalt, i-a inchis usa primului. A urmat un set de inchis-deschis de usi, fiecare tragand de usa lui inchidea usa celuilalt. Dupa cateva trantiri de usa l-am auzit pe tovarasul administrator de scara urland din spatele usii – DACA NU SPUI CINE ESTI, NU DESCHID!

Pe bune? Parca ai putea sa deschizi ceva. Poate daca reusesti sa rupi clanta sau sfoara.

Cam asa suntem si noi acum prinsi in pandemia asta. O mare parte a lumii este in carantina – mai ales statele dezvoltate sau economiile emergente. Chiar daca noi am avea liber sa mergem nu prea ne primeste nimeni, sau daca ne primeste ne baga urgent in carantina. Apoi, sunt unele zone rosii unde n stiu de ce ne-am dori sa mergem. Nu putem deschide usa nici macar cu Uniunea Europeana, granitele sunt pazite, avioanele nu zboara in continuare. Ne plangem de deciziile guvernului nostru si ii dam exemplu pe guvernantii altor tari fara sa vedem ca si ceilalti sunt blocati in aceleasi reguli.

Acum vedem diferenta de opinie intre cei care vad lumea global si cei care vad doar cativa metri in jurul lor. Multinationalele au reactionat chiar inaintea guvernelor, au interzis calatoriile, au cerut angajatilor sa respecte izolarea si carantina astfel incat sa nu ii expuna pe ceilalti, au distribuit in permanenta comunicari interne ca sa tina oamenii informati, astfel incat acestia sa inteleaga ce se intampla la nivel global mai ales ca partenerii lor, in egala masura furnizori si clienti se afla locati cam pe tot globul. Asa se face ca cei din multinationale au inteles ce inseamna sa vezi tari intregi blocate, productia sau logistica afectate la scara mondiala, au putut sa vada mai mult decat curtea proprie.

In comparatie cu ei ii avem pe patriotii locali, cei care stiu cel mai bine ce se intampla in alte tari desi rar ajung sa iasa din satul lor. La ora asta tin bine de usa pe care nu o pot deschide si ragusesc urland ca ei nu deschid. Ca nu vor 5G e ok, nu o sa vina prea curand ca e scump si inca nu s-au amortizat costurile de 4G iar daca totii eroii astia mai darama multe antene de telefonie celulara vor descoperi ca le intra pe factura sau ca isi inchid singuri sansa ca cineva sa ii mai auda.

Ii avem apoi pe cei speriati de vaccin. Si de Bill Gates cel care vrea sa ne vaccineze pe toti ca sa ne omoare. Oare microsoft man, cand isi bea cafeaua la micul dejun are cea mai vaga idee la ce speriata e tanti Florica din Cotofenii de munte ca o sa fie atacata cu vaccin?

Ca ea saraca e convinsa ca pandemia de Covid e creata cu unicul scop de a ne prosti pe toti sa acceptam vaccin si microcip. Inca nu e clar care e diferenta intre ele dar nici nu mai conteaza. Hai sa luam vaccinul. Fara a avea minim de cunostiinte in domeniu, bunul simt spune ca cercetatorii sunt la concurs acum ca sa puna pe piata o chestie functionala. Atat ca acea chestie trebuie sa demonstreze ca e functionala. Daca luam perioada de incubatie a Covidutului, doar ca sa testeze chestia aia in laborator, pe animale, pe voluntari sau involuntari, sa convinga agentiile guvernamentale ca e e buna si functioneaza, ca … cel putin un an nu vedem vaccin. Cand toata povestea cu creatia, testarea si aprobarea va fi gata, vom avea un vaccin al naibii de scump. Va fi apoi problema productiei si a distributiei toate asociate cu costurile aferente. Asa ca doar o mana de alesi care isi permit vor putea beneficia de vaccin intr-o prima faza. Ma tare indoiesc ca tanti Florica (personajul meu imaginar) ar fi in pericol pe chestia asta. Saraca de ea, e ca in povestea cu seful de scara care nu poate deschide usa. Impinge tare de usa din interior, a pus toate lacatele si urla cat poate ca nu deschide, fara sa stie saracuta ca la pensia ei e printre ultimii care sa poata plati pentru vaccin,

Ironia face ca tanti din povestea mea a dat bani pe licenta de Windows sau a instalat-o ilegal (ma tare indoiesc ca se pricepe la Linux), cu alte cuvinte a contribuit la averea lui Bill Gates. Tanti respectiva le baga bani in buzunar la alti cativa care i-au lasat perceptia ca ii dau ceva pe gratis.

Era un banc pe vremea razbooiului rece, cu Ion si Gheo la un pahar. Ion, intr-o retorica absoluta zice la Gheo “ai auzit bai ce scumpa e boamba aia atomica”, la care astalalt “da bai, daca am avea si noi noroc sa ne cada una in curte!”.

In cele din urma e vorba de tehnici de negociere. Daca cineva ar vrea sa o vaccineze pe tanti Florica ar face-o sa creada ca primeste moca un vaccin de milioane. Si ar fi cea mai mandra tzatza in sat ca ea e vaccinata. Si toate babele din sat ar urla la liturghie ca vor si ele si ca sunt discriminate pentru ca nu primesc. Si ar suna la copchilu’ ajuns domn la oras sau slujbas de multinationala ca sa le ajute sa se vaccineze. Nu am insistat pe microcip. La ei in sat au doua linii pe 2G, abia au semnal la telefon, nu cred ca are rost sa le explic cat de invizibil e microcipul ala fara un cititor de carduri bun cand ei nu au nici semnal pe GSM. Si oricum sunt pazite de GDPR, chit ca nu au auzit de asta.

Clar suntem urmasii lui Decebal, cel care facea infrangerile sa para victorii. Asadar, hai sa tinem bine de usa aia care nu se deschide sa o incuiem si sa o proptim cu tot ce avem in casa si sa ne simtim importanti. Le aratam noi astora care nu au inteles inca ce buricul pamantului suntem.

Am uitat insa sa va spun ceva. Ce distractie era pe capul nostru de copii tampiti, ce hohote de ras cand il auzeam pe ala cum urla ca nu deschide usa. Acum, cand ma uit la ce am scris, asa de rau imi pare ca am crescut si nu mai sunt la varsta aia…

7 comentarii:

  1. Dacă încercați sa citiți istorioara cu vocea lui Moise Guran.... E 100% pastilă bizziday. Frumos spus, mai bine sa fiu mândru și sa spun ca nu vreau vaccin decât sa se prindă ca n am bani de el.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. te asigur ca nu il
      plagiez pe Moise, nici nu il urmaresc ...

      Ștergere
  2. "Nu pun botu' " la conspirații... Dar "iegzistă esplicații" care le fac credibile pt alții... Exemplific, deși se prea poate să mă "lungesc.
    Zilele trecute, mă uitam la un filmuleț. Un tip, explica "științific" (așa, doct, "cu morgă'... grafice, cu date dreaq știe cât de reale... etc.) nu-ș' ce chestii contra Bill Gates... Dar, să vezi șmecherie (probabil c-o știi și tu): între toate speculațiile, a strecurat un adevăr, și anume că Vista e un SO deplorabil. Omu' spunea că a lucrat la Microsoft, că șefii lui erau informați a/a existenței de belele,dar că au ignorat, justificând că producătorii de hard oricum vor fi forțați să-și adapteze produsele. Nu știu cum s-au întâmplat lucrurile în realitate, dar știe toată lumea că Vista și Windows 8 sunt o porcărie! Eu consider porcărie și orice calculator cu Windows preinstalat, dar nu e cazul să vb acum despre asta.
    Acum, despre termoscanerele folosite prin magazine. Pt mine e clar că-i doar o "afacere" + lobby, fără legătură cu sănătatea... Se folosesc doar în magazinele mai "răsărite", în rest... "cu muma"! După ce am fost scanat, tind să cred că devin zombi... Luni... umblat vreo oră prin căldură... la intrare în magazin, o fătucă sexi (nu știu dacă și drăguță, avea mască) se apropie și scanează... rezultat 34 cu 9! Marți, în condiții meteo mai răcoroase și scanat de un agent, rezultatul a fost 32 cu 7! Ieri și azi n-am mai intrat în magazine care scanează... mi-a fost teamă să nu se confirme transformarea!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Tibi Buița... Nu m-am "prins" din start cum tre' să mă semnez... am rămas "Unknown"... chiar mai mult, "Ni vu, ni connu"

      Ștergere
    2. 1- se poate opta pt alt so, nu e musai windows
      2- din pacate, desi nu e o idee rea, masuratul temperaturii a ajuns un fiasco romanesc

      Ștergere
  3. P.S. M-am luat cu vb și am omis ideea pt care am comentat: nu cred în vaccinarea contra gripei pt că este controversată chiar în mediul medical. Eu sunt de partea celor ce susțin că virușii gripali sunt atât de versatili încât vor fi mereu cu "un pas" în fața vaccinurilor.
    Consider OK vaccinurile "tradiționale".
    Ceea ce consider grav, este "decăderea" industriei "pharma" din țară. Nu doar pt că nu se mai produc unele chestii eficace (moldamin, polidin, vaccinuri), dar mai ales din punct de vedere al "siguranței naționale": s-a văzut acum, cu ocazia molimei, ce înseamnă să fii "în curu' gol"!

    RăspundețiȘtergere
  4. de ce suntem in curu’ gol? pentru ca din doua texte in mass media ii facem praf pe experti si preferam toti farsorii
    ne meritam soarta de popor fals patriot si care pune botu’

    RăspundețiȘtergere