vineri, 8 mai 2020

exceptia la normalitate

Spuneam ca mi-e greu sa inteleg ce spera sa obtina statul roman amendand pe cei ce nu platesc in viata lor ceva, ca sa realizez o chestie misto. Taxele la primarie sunt conditionate de plata amenzii de circulatie, asa ca am ajuns la doi ani dupa ce am fost amendat pe motiv de radar si am si platit ca mi se cere dovada platii amenzii ca sa pot plati impozitele la primarie.

Ca daca nu am platit amenda nu imi pot plati nici taxele. Faina logica, daca nu ai platit inainte nu mai vrem banii tai nici acum. Bun, eu ca un cetatean responsabil ma duc sa platesc, dar ei nu le accepta. Pe aceeasi logica, daca nu platesc taxele anul asta, nu o sa mi le accepte nici anul urmator, pentru ca am si o amenda neplatita si mai sunt si taxele de anul precedent neplatite… si tot asa.

Parca ma indeamna sa nu platesc!

Nu mi-e clar daca plata taxelor e un drept sau o obligatie, pare mai degraba ca o fac din mandrie, ca sa ma laud. Cred ca sunt cam prost!

Asta cu atat mai mult cu cat Curtea constitutionala doar ce a decis ca amenzile sunt neconstitutionale (bine, bine, ei au formulat altfel, legat de cuantum, de valoare, de starea de urgenta, etc… dar cine se mai uita la detalii?)

Asa ca incurajat de aceeasi institutie m-am pus si am citit Constitutia. Vreo 26 de pagini de toata, din care doar primele 9 sunt interesante, apoi bat apa in piua cu presedintele, parlamentul… prostii neinteresante de cum se conduce tara si alte baliverne cu care nu are rost sa ne batem capul.

Pe scurt, am descoperit in Art 44, Dreptul la proprietate ca “(8) Averea dobandită licit nu poate fi confiscată. Caracterul licit al dobandirii se prezumă”

Deci ideea e ca din punct de vedere constitutional nu iti poate lua nimeni averea daca nu poate dovedi ca i-ai dobandit ilicit. Doar eventual vreunul care fura de la tine. Dar aia este ilicit la el. Si chiar daca la Art 56. zice ca trebuie sa platesc impozite nu e musai sa trec de Art 44. Semantic vorbind au stres doar aia cu iphone. Licit/ilicit. Phone/Iphone.

Mai mult de atat se presupune ca sunt nevinovat pana imi demonstreaza nevinovatia, corect? Pai e treaba lor sa demonstreze ca sunt vinovat de neplata. Zice clar la Art 20 ca toata smecheria e “in concordanta cu Declaratia Universala a Drepturilor Omului”.

Sa-mi fut una! Daca merg cu martor care spune ca am vrut sa platesc dar nu au vrut sa imi ia banii, nu sunt eu vinovat! Ei sunt vinovati ca mi-au ingradit dreptul. Imi mai trebuie doar un avocat cu care sa imi cer drepturile si sa ma plang ca sunt tracasat, poate mai si primesc ceva in loc sa dau.

Stai nene ca l-am gasit, la Art 58 zice ca Avocatul poporului este numit pe 5 ani si se ocupa de “apararea drepturilor si libertatilor persoanelor fizice”.

Combinat cu Art 146 despre Curtea constitutionala care “hotărăste asupra exceptiilor de neconstitutionalitate privind legile si ordonantele, ridicate in fata instantelor judecătoresti sau de arbitraj comercial; exceptia de neconstitutionalitate poate fi ridicată si direct de Avocatul Poporului;

E o varza totala! Exceptia de la neconstitutionalitate bate abaterea de la normalitate.

Dar sa recapitulam – Avocatul poporului poate sa reclame principiile pe baza carora s-au stabilit amenzile si nu sumele. Dar s-au jucat ei putin in Curte acolo si au ajuns la concluzia ca Avocata are dreptate daca trece de o anumita valoare, doar daca e ieftin nu mai are dreptate. Cel putin asta am inteles eu din ultima lor decizie. Asta inseamna sa ai valoare!

In cele din urma tot ce poate sa priceapa un tip simplu de la tara (asa ca mine) din traducerea in Curte a Constitutiei, este ca amenzile mari sunt neconstitutionale. Pe acelasi criteriu, daca imi impoziteaza masina sport mai mult decat aia familiala devine neconstitutional. In egala masura daca nu platesc nu pot sa imi ia nici caii de la bicicleta, pentru ca i-am dobandit licit si daca se atinge cineva de ei e neconstitutional. Trebuie sa mai studiez daca au voie sa imi dezumfle lantul.

In plus, am dreptul la ocrotirea sanatatii (Art 34). Inseamna ca nu e obligatoriu, nu mi se poate impune. Guvernul nu are dreptul sa imi interzica sa iau Covid daca asa vrea muschii mei (Art 26 spune ca “Persoana fizică are dreptul să dispună de ea insăsi”). Iar daca ma ghidez pe principiul “muschii mei minte nu are” e constitutional sa imi plimb Covidu’ pe unde are muschii aia chef. Acestea fiind zise, ma doare la pandemie, vorba filmului, daca vreau sa fluier, ma plimb. As putea asa in scarba sa fac declaratie pe propria raspundere ca imi plimb animalul de companie. Ca cine ma poate opri sa imi iau Covidu’ drept animal de companie? N-au decat sa umble cu microscopul dupa ei daca vor sa il vada. Daca urla vreunul ca l-am infectat cred ca ii cer despagubiri, ca a furat din colonia mea de Covid, ca asta ce il plimb e al meu de acasa.

Ironia situatiei e ca atunci cand eram mic, ma punea profa sa mai scriu inca de o suta de ori propozitia daca greseam la dictare. Bai nu stiu cu ce le-au gresit militienii la astia de ne conduc, dar cu presedintele profesor imi pute a blat cu baietii din Curte – nu stiau cum sa ii faca pe baietii de la circulatie sa scrie de sute de ori amenzile alea si s-au jucat de-a ordonanta. Eu sa fiu militian, dupa faza asta, nu m-as risca sa fac “epicondilita laterala” de la atata scris nici beat ca oricum e degeaba. Cum sa rada ma ala micu’ de tac’su ca a facut bataturi de la pix de la scris procese verbale in timp ce mucea se da pe tableta face scoala online.

Dragilor, in cele din urma, nu stiu daca ati remarcat, dar in timp ce toata omenirea se batea pe hartie igienica, la noi nici un stres. Asta inseamna sa te poti baza pe Constitutie! Are 26 de pagini si daca esti econom le poti rupe pe din doua, iti ajunge pana dupa pandemie.

PS 
Poate stiti un psihiatru bun. Am nevoie de tratament pentru tulburare obsesiv compulsiva. Platesc ca un idiot taxe, amenzi, respect bunul simt. Cu ce poate sa imi treaca asta?

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu