joi, 12 noiembrie 2020

Statistica

Am vazut de curand o postare a unui medic cu expertiza in epidemiologie. Omul a prezentat niste date statistice si corelarea dintre ele. Mi s-a parut o poveste usor de digerat pe intelesul tuturor. Apoi am vazut comentariile pe Facebook la explicatie.

Am dedus ca cei mai multi nu citisera mai mult de titlu. 

Si la ce pareri emiteau mai mult ca sigur ca nu au priceput mare lucru din explicatie.

Apoi am realizat ca eu sunt problema. Si doctorul. Si mai vreo cativa care au inteles. Foarte putini din pacate.


Pentru ca am fost la scoala si am invatat cu niste ani in urma. Si inca mai pot citi ceva despre matematica si acel ceva sa faca sens.


Si apoi m-a mai lovit o revelatie. Oamenii astia nu au cum sa inteleaga statistica. Probabil ca au probleme si cu aritmetica simpla. 

A fost la un moment dat prezentat un dialog pe mai multe canale de stiri, pe care il reproduc mai jos:


Mama 4: Exercitiul de de la lucrare cum vi se pare? 2+2×2-2×2=?

Mama 5: E banal.

Mama 4: Mie mi se pare ambigu pentru un copil.

Mama 1: 12 e raspunsul.

Mama 4: Ce v-am spus? Gresit. Asa mi-a dat si mie.

Mama 1: Cum sa fie gresit doamna? Am caculator la telefon 2+2=4 apoi inmumtesti cu 2=8 minus 2=6 ori 2 egal 12.

Tata 2 (sotul Mamei 1): Chear acuma e la calculator si fave.

Mama 4: Raspunsul la scoala corectar cu rosu e 2.

Mama 1: Poate a mancat doamna un 1.

Tata 5: Raspunsul e 2. Este vorba de ordinea operatiilor.

Tata 2: Alo domnu doctor ce operati? Nu auziti ca nevasta mea e cu calculatorul de pe telefon in fata!

Tata 5: Am facut muulta Matematica, sunt inginer.

Mama 1: Ce inginer va cred ca sinteti inginer dar asa inginer? face-ti cu calculatorul.

Mama 4: Eu v-am zis ca ambigiu. So daca e ambiguu e normal sa se depunctezeee?

Mama 1: Nu e normal cat ia depuntat?

Mama 4: 0,5 puncte.

Mama 1: Nu e normal ar trebui sa vorbim cu ea.

Tata 5: Doamnelor, raspunsul e 12 si pe calculator. Nu mai dati egal dupa fiecare operatie! Scrieti ca acolo.

Tata 2: Iar operatii nene? Nu auzi ca nevastamea e cu calculatoru de la telefon in mana dreapta?

Tata 5: Sa schimbe mana…

Mama 1: Mie nu mi sar parea normal sa scada la gemeni mei 0,5 punte pentru ceva ce calculatoru zice ca nu e asa. O sa iau si eu luxrarea la ai mei sa vad.

Peste o ora:

Mama 1: Amandoi a avut rezultat 2 si a zis ca e corect. E bine si ca ei ca mia explicat cum se face.

Mama 4: E 2???

Mama 1: E si 2 dar e si 4 cum zice calculatorul. Eu mas duce la scoala in locul dvs. sai spun doamnei. Cred ca e bun raspuns si 12 nu e nornal sa depunteze.

Mama 4: Eu v-am zis ca e ambiguu.

Tata 5: Doamneeeee Feresteeee, mai fetelor, de cate ori sa va spun ca…

Tata 5 typing.

Mama 1 removed Tata 5.

Mama 1: Am zis ca nu mai scot parinti dar asta era prea prost.

Mama 4: Inginer…


Bietul inginer cred ca s-a simtit cam ca mine in grupul de docti in ale medicinei, epidemiologiei si matematica de pe Facebook. Orice le-as fi zis eu sau altul ca mine ar fi fost doar un afront pentru ei. 


Am mai facut o constatare legata de statistica. Nu prea mai conteaza in lumea de azi cum anume este influentata statistic majoritatea, conteaza mult mai mult cine are un punct de vedere de scos in evidenta si pentru asta este de ajuns un singur incident din care sa faci un punct de vedere care sa ii influenteze pe toti.


Stiti povestea cu blonda mancata de canibali?

Se face ca vreo cinci canibali se angajeaza pe functiuni de suport intr-o multinationala. Toate bune si frumoase, oamenii munceau din greu, rezultate bune pe partea lor de activitate. Asa ca intr-o zi directorul ii aduna si le tine o cuvantare:

- Sunt foarte multumit de voi, lucrati mult si eficient, o sa va maresc salariile si o sa va propun si la bonusuri.

Toti fericiti, se lasa cu poze, aplaude, ce sa mai lungim vorba, lumea era incantata. 

Printre altele directorul ii intreaba pe astia: “mai, nu ati vazut-o cumva pe blonda din secretariat? Ca de vreo doua, trei zile nu a mai trecut pe la mine prin birou. 

Astia cinci neaga vehement orice contact sau legatura cu femeia. Pleaca domn director si seful grupului ii aduna si urla pe ei:

- Bai tampitilor, care idiot a mancat blonda? 

O mana se ridica sovaielnic din grup.

- Cretinule! De doua luni mancam sefi de echipe, ingineri, project manageri si nu s-a sesizat nimeni. De ce naiba te-ai trezit tu sa mananci blonda?


Sa zicem ca au mancat vreo 50 de toti, blonda ar fi 2%...


Am trait asta intr-unul din joburi. Am castigat un client care avea multe probleme. Stiam ca seful lor e bun prieten cu seful concurentei de la care am castigat contractul, dar ne bazam pe faptul ca  oferim excelenta operationala.

Am muncit mult si am redus problemele lor de la 10 reclamatii pe zi la 11 reclamatii in 6 luni. In contract aveam agreat un nivel al serviciilor de minim de 95% acuratete iar noi eram la peste 99.9%.  Ei bine, una din cele 11 reclamatii a fost folosita pentru un mega circ pentru ca cineva avea ceva de demonstrat. Domn director al clientului a folosit acea reclamatie ca sa faca un scandal monstru. Ne cruceam pentru ca acea scapare a noastra nu afecta cine stie ce relatiile lor curente cu partenerii lor. Dar, pentru ca acel contract era dedicat si prestatia buna a incurcat niste socoteli era nevoie de un argument solid impotriva noastra. Am inteles ca nu suntem doriti si ne-am retras. S-au intors inapoi la cele 10 reclamatii pe zi (adica 90% acuratete), s-au obisnuit cu noua stare de fapt si gata. Au devenit iar fericiti.

Statistic vorbind, au pierdut clienti, implicit bani si imagine. Dar cui ii mai pasa de statistica atata timp cat ei erau fericiti asa. 


De ce am ajuns sa vorbesc despre statistica? Pentru ca vad ca in lumea de astazi ne lovim din ce in ce mai mult de o dictatura a minoritatii. 

A facut un individ o prostie si a ajuns sa sufere, ei bine se va gasi cineva sa foloseasca asta pentru a crea o mare gogoasa mediatica. Apoi, toti ceilalti fraieri care s-au pazit si nu au facut prostii care sa ii faca sa sufere vor ajunge sa sufere din cauza schimbarii regulilor. Vor trebui sa indure reguli noi chiar daca asta nu ii va opri pe acei 1% sa mai putini sa faca alte tampenii.


In cele din urma, statistica e o chestie de bun simt. Si de etica, o etica a valorilor care incep sa se schimbe in defavoarea bunului simt.


M-am resemnat intre timp. Sunt curios insa cat timp va lua societatii de astazi sa schimbe ordinea operatiilor aritmetice. Nu de alta, dar asa ar fi frumos, sa dea si statistic aceleasi rezultate cu cele de care au nevoie unii ca sa isi argumenteze driblingul de la etica.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu