duminică, 10 aprilie 2016

juridica


Ati vazut vreodata cum arata o lege? Din cele de cea mai mare importanta pentru bunul mers al economiei, si cu mare impact in ceea ce inseamna fenomen coruptional?
Sa va dau un exemplu:
Legea 50 1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcţii, republicată în Monitorul Oficial nr. 933 din 13 octombrie 2004

Legea pentru modificarea şi completarea art.7 din Legea 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcţii, Monitorul Oficial nr. 870/2011

  • OUG 85/2011 - pentru modificarea Legii nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcţii 11 octombrie 2011 Monitorul Oficial 716/2011 
  • OUG 214/2008 - pentru modificarea şi completarea Legii nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcţii 14 octombrie 2009 Monitorul Oficial 847/2008
  • OUG 214/2008 - pentru modificarea şi completarea Legii nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcţii 14 februarie 2009 Monitorul Oficial 847/2008
  • OUG 228/2008 - pentru modificarea şi completarea unor acte normative 05 ianuarie 2009 Monitorul Oficial 3/2009
  • Legea 101/2008 - pentru modificarea şi completarea Legii nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcţii 18 mai 2008 Monitorul Oficial 371/2008
  • Legea 117/2007 - pentru modificarea art. 11 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcţii 10 mai 2007 Monitorul Oficial 303/2007
  • Legea 376/2006 - pentru modificarea şi completarea Legii nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcţii 16 octombrie 2006 Monitorul Oficial 846/2006
  • Legea 52/2006 - pentru modificarea şi completarea Legii nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcţii 19 martie 2006 Monitorul Oficial 238/2006
  • OUG 122/2004 - pentru modificarea şi completarea Legii nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcţii 19 mai 2005 Monitorul Oficial 1152/2004
  • OUG 122/2004 - pentru modificarea art. 4 din Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcţii 06 decembrie 2004 Monitorul Oficial 1152/2004

V-am spart! Mai stie naiba de unde se pleaca si unde se ajunge. Daca Guvernul si Parlamentul ar trebui sa ia un audit ISO, ar cadea certificarea cu mare succes.  Nu cred ca ar fi prea multi care sa poata spune de unde incepe si unde se termina ceva. Si in mod cert ar trebui sa aibe toate procedurile pe masa, si alea noi (in vigoare) dar si cele expirate.
Oare cat de greu ar fi ca atunci cand modifica o lege – adica o procedura din punctul meu de vedere, sa anuleze tot ce a fost pana atunci, sa retraga tot din „productie” si sa lase doar ultima versiune.
Sau, daca ar fi sa o iau altfel, oare ce s-ar alege din productie, daca muncitorii ar citi instructiuni de lucru, sau proceduri care sa zica ceva de genul „se fixeaza saiba pe surub, apoi se introduce in gaura, si se infileteaza piulita conform cu procedura SPB 23, articolul 3 alineatul 14”.  Mda... republicata in Manualul calitatii modificat si completat ... etc, etc..

Si ar tine-o tot asa...  
Deja imi inchipui sedintele operationale in care pe langa ingineri, planeri si manageri de productie ar aparea pe langa cel de la QA si „avocatul operational”.  Al carui speach sa fie ceva de genul:

„dragi colegi, tinand cont de alineatul paishpe’ litera „w” din procedura de infiletare, numarul 103 din 2012, revizuit in 2014 si republicat in 2015, nu se considera neaparat o greseala de calitate, faptul ca saiba grower a fost inlocuita cu una clasica. Conform manualului calitatii, revizia nshpe’ din 2016, va rog sa verificati daca surubul a fost strans cu un cuplu de „y” daN, care ar corespunde cu procedura 25 din manualul calitatii publicat in 1966 si neabrogat inca - si care asigura fixarea organelor de masina demontabile”.
Ne-am mira sincer daca s-ar mai produce ceva functional.

Dar daca legile ar fi clare, fara interpretari si fara trimiteri in toate partile, asa cum sunt procedurile de productie? Ar fi prea simplu nu? Ar fi prea clar pentru cei ce citesc legile sa le inteleaga, nu ar mai fi loc de interpretari avocatesti, si legile ar putea avea efect?
Sau poate tocmai de asta trebuie sa fie mega rasucite si completate, si ras-adaugate, pentru ca intotdeauna se gaseste cate unul sa o ia pe langa procedura, si sa speculeze vreo gaura in lege? Iar legislativul incearca sa tot puna petice la gauri, pana nu se mai stie de unde s-a plecat?

Oh... sa fac si eu o trimitere la blogul asta...
http://pierdutlatraducere.blogspot.ro/2011/12/procedura.html

Ce incercam eu sa zic, e ca in corporatii, acolo unde managementul e corect, se poate drege ceva. Si atunci de ce nu se poate drege ceva si in sistemul care guverneaza o tara?
Am participat recent la o discutie despre taxe. Un reprezentant al autoritatii, s-a apucat sa citeasca de prin codul fiscal. Pe mine m-a pierdut pe la a doua pagina de excluderi de la plata taxelor de catre unii. Probabil ca daca as lua problema inginereste, sa imi fac un checklist cu toate cele de acolo, as reusi la un moment dat sa ii dau de cap, dar ar fi ceva de munca, si oricum greu de inteles pentru tot poporul. Care popor plateste respectivele taxe.
Reprezentantii statului spuneau ca isi doresc „colaborarea voluntara” a contribuabilului.  De ce naiba ar colabora contribuabilul? Si cum?

Contribuabilul ar colabora, daca sistemul educational i-ar spune ca daca toata lumea plateste corect, atunci taxele ar fi mai mici pentru ca s-ar colecta de la toti. Si atunci l-ar reclama pe cel ce nu plateste, tocmai ca sa nu plateasca el si in locul fraudatorului. Atat ca la noi contribuabilul descopera ca e fraierul s(t)atului pentru ca plateste. Din  banii lui, periodic este arestat cate un „destept” care a smecherit sistemul si a deturnat fondurile spre buzunarele proprii. Ca sa scape apoi cu toti banii in buzunar...
Si atunci de ce sa plateasca? Nu mai bine cauta o portita prin care sa il imite pe smecher? Sa evite plata, si sa ramana cu mai multi bani in buzunar?

As mai avea un exemplu, in care controlul amendeaza soferul pentru depasirea greutatii camionului. Si atunci, cand calatoresti prin Romania ii auzi pe toti cum se anunta unde sunt controalele, si cum se pot feri de ele. Mai ales ca bietul sofer poate nici nu stie daca e in regula sau nu. Pentru ca el trebuie sa creada hartiile de insotire a marfii care spun ca duce 20 de tone. Care pot fi oricate ... pentru ca domnul sofer nu are cum sa cantareasca paletii care i se introduc in camion.
Dar daca ar fi amendat proprietarul marfii?  Nu ar deveni soferul colaborativ? Ar merge relaxat catre control cu hartiile, si ar  reclama pe cel ce incalca legea. Automat, toti cei in cauza s-ar asigura ca nu se depaseste masa utila acceptata in camion. Si uite asa, ar rezista si soselele mai mult, ar rezista si structrua remorcilor, ar scade consumul de motorina...

Si probabil ar fi mai putini functionari la stat...

Un comentariu: