miercuri, 9 decembrie 2015

etica tzepei


Am avut un accident. Usor, minor, fara prea multe consecinte, atat ca masina a fost trimisa la service pentru inlocuit plasticaria din bot, care fusese afectata si pe alocuri pleznita. Cei de acolo saritori, au pust totul pe casco, asa ca au reparat cam tot ce le-a trecut prin cap ca pot pune pe decont.

Am primit masina inapoi, si … stupoare, la cateva zile a cazut un senzor de parcare montat in acea bara de protectie, masina dusa inapoi nu beneficia de garantie la reparatie, iar pretul… semnificativ.

Bine mai, dar voi ati montat bara, senzorul, toate cele, se presupune ca la reparatie dati garantie – e masina de flota a firmei, cu toate cele platite la zi, etc.

Nu, pentru ca… si nici nu mai conteaza. Vrei senzorul in bara la loc, platesti! Nu platesti… parcheaza cum vrei si eventual dezactiveaza prostia de asistenta de parcare ca sa nu-ti fluiere urechile.

Aproape sa uit incindentul, cand, la schimbul rotilor de iarna – au pus rotile pe masina, si stupoarea se repeta, pareau patrate.  Echilibratul costa suplimentar. Mi-e greu sa cred ca s-au patratit stand. In fine, e OK, pot intelege stilul vostru, o sa platesc, dar de ce nu mi-ati spus ca sa pot sa decid pe loc si sa nu fac doua drumuri?  

Intre timp, vine si vremea mententantei si a schimbului de ulei. Stiind ca mai mereu, dupa ce fac baietii de la reprezentanta schimbul de ulei, la cam 2-3 saptamani, masina mai cere un pic le-am spus ca platesc, sa mai puna un bidon de un litru de ulei in portbagaj, sa fie de completare.

A, e posibil ca ati uitat? Bine dar pe factura apare… da stiu, e vina mea ca nu am verificat. Evident ca o data iesit din service nu se mai poate demonstra, mai vrei un litru? Cumpara-l din nou.

Cum adica nu va gasiti surubelnita masinii dupa ce a fost in service. Nu se poate asa ceva. Trebuie sa o cautati mai bine. Daca nu o gasit, foarte probabil ca ati pierdut-o, va vindem noi alta.

Vai, ati decis sa nu mai cumparati de la noi? Dar ce v-a nemultumit?

Va suna familiar?

Cu multi, multi ani in urma, intr-o alta galaxie, am fost la randul meu asemenea celor din service. Le-am dat o tzeapa romaneasca la unii, si eram chiar incantat de reusita mea. Micul tun s-a dovedit extrem de profitabil, si asteptam incantat laudele sefului meu britanic.

Si unde eram eu tot o mandrie si o fericire, nu mica mi-a fost mirarea cand a venit ala turbat la mine, pentru ca se prinsese de smecheria mea. M-a bagat in sedinta si in loc sa ma laude a inceput sa ma certe!

Nu intelegeam de ce atata inversunare pe om, care ridicase prima oara in viata lui tonul, si imi explica ceva legat de etica in business, de faptul ca daca suntem prinsi ca tzepari ne pierdem credibilitatea, si apoi putem pierde contractele, sau va trebui sa muncim mult mai mult pentru a explica anume decizii sau cotatii, etc… cel mai nasol fiind chiar pierderea clientului.

Mi-am amintit o pilda veche, cu un guvernator din Imperiul roman, care a trimis in Decembrie o mare cantitate de lana imparatului, ca sa ii castige bunavointa. Imparatul in schimb l-a rechemat din post. Guvernatorul nu intelegea ce i se intampla, pentru ca se astepta sa fie felicitat si nu debarcat.

Imparatul insa, i-a comentat sec “mai nea guvernatorule, daca ai tuns oile in halul asta in pragul iernii, la anul ce mai tunzi?”.

Cam asta e si faza cu tzepele, cei luati de fraieri se prind, si ori iti cer socoteala, ori se duc pur si simplu si cumpara din alta parte.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu