luni, 10 decembrie 2012

to the airport


Jobul curent ma face sa calatoresc destul de frecvent catre o anumita destinatie – Bucuresti, si cum la ora asta transportul cu avionul a devenit rezonabil si convenabil – cat o mai ramane asa – evident ca profit si eu de acest maret ajutor tehnologic. Totul frumos, curat, rapid si aliniat cu cerintele secolului XXI … pana ajungi in gara. Aerogara…
Unde, ne amintim ca tara noastra are dificultati de ordin cultural in ceea ce inseamna aliniere la secolul in care ne aflam.
O prima distractie este gara. Da, da, chiar gara, nu aerogara. Habar n-am ce i-a facut pe oficialii nostri sa insiste sa lege Bucurestiul de Aeroport (hai sa nu ii mai spun aerogara, ca se confunda) prin linia de cale ferata, dar banuiesc ca a fost vorba de vreo cerinta europeana sau de alt tip de a oferi acces la transport in comun de tip linie ferata, de orice fel ar fi ea. Nu mai stiu daca a ramas ghidusia in functie, dar cert este ca legatura se facea de tip – iei autobuzul din aeroport, te transferi la gara Balotesti, unde iti muti fain frumos bagajele in tren, cu care in cele din urma ajungi in Gara de Nord in Bucuresti.

Aceeasi destinatie se poate obtine cu linia 780 de autobuze din aeroport (cred ca am nimerit numarul). Fara trambalare suplimentara..
Sa fie vreo pierdere la traducere, unde s-a fortat putin nota? Probabil ca da. Mai prost ca asa cum suna mesajul din aeroport, parea ca linia de tren chiar pleaca din aeroport (ca in tarile cu alt nivel de civilizatie) si destul de multi creduli s-au fript. Ca sa intelegeti, coborau in plina parloaga  iar daca bagajele erau ceva mai mari, le tarau prin praf, pana sareau rotile la trolere.

Acuma, trecand peste comentariul dintr-o reclama la o linie aeriana ce trona pe o pasarela in aeroport, si care nu mintea deloc spunand ceva de genul “cu noi ajungi mai repede la Londra, decat poti ajunge de aici in centrul Bucurestiului” … se presupune ca  uneori vrei sa fii mai cu fite, si in loc de autobuz/tren sa vrei un taxi.
Alta poveste manageriala cu aroma de suburbie orientala… Caci daca vrei taxi trebuie sa iei unul acreditat, care costa 3.5ron/km fata de 1.39 ron/km un taxi normal de Bucuresti…  De ce? Intrebi nedumerit… Pentru ca pentru linistea voastra (a pasagerilor) si buzunarul nostru (habar n-am al cui) aceste taxiuri sunt singurele omologate sa va care la capitala. Chiar si celor cu fite li se pare ca sunt luati de fraieri la asa o oferta, si cam una e sa ai fite, si alta sa fi catalogat de prost.
Ei bine, ideea e ca poporul calator cu avionul nu prea a fost dispus sa accepte aranjamentul  si a gasit de-a lungul timpului tot felul de portite in ideea de a lua un taxi ieftin, de la o firma suficient de buna ca sa activeze in oras, dar insuficient de rezonabila ca sa fie acceptata in aeroport.

O parte din nedumerirea mea vine din legatura cu UE pentru ca recomandarile Uniunii indica sa scadem emisiile de CO2, ca atare, daca tot vine omul cu taxi la aeroport ca sa urce in avion, de ce sa nu lasi taxi sa plece de la aeroport cu un altul care doar ce a coborat din avion. Iaca, asa optimizezi traficul si scazi consumul de combustibil (in ideea in care cei acreditati oricum vin in gol ca sa plece in plin, ca sunt putini care accepta sa le dea in oras 3.5 ca sa vina la aeroport).
O alta nedumerire vine de la efectul pe care l-a avut o crima intamplata nu de mult in zona ceea. Pentru cine nu a aflat, o turista japoneza a fost omorata dupa ce un taximetrist pirat a luat-o din aeroport si a facut cu ea ce l-a dus pe el capul. Ca efect al crimei, s-au inasprit controalele asupra taximetristilor acreditati la firmele de profil din Bucuresti, care duceau pasageri la aeroport.

Un intreg balamuc, nu te mai ducea nici un taxi la aeroport din cauza hartuielii la care erau supusi de politisti. O chestie cu fundul in sus pe care iar nu am inteles-o – adica in loc sa lasi firmele clasice sa vina la aeroport, si isi faca concurenta corect, impui o anumita prezenta scumpa care genereaza piraterie.
Apoi, din cauza piratilor ii verifici tot pe cei cu masini marcate corespunzator ( ca pe alea nemarcate de unde sa stii ca fac taxi pirat). Pe de alta parte, astia cu preturi mici ar face neatractiva pirateria, pe de-o parte pentru ca la sumele lor ii cam parasc repede pe pirati la autoritati, pe de alta parte ca nici piratilor nu li s-ar justifica sa se riste pe venituri asa mici.
Se pare ca logica mea e stramba si schioapata rau, pentru ca in realitatea romaneasca, de fiecare data cand chem un taxi sa ma ia din aeroport, trebuie sa ma comport ca un infractor, si sa sar in masina ceea aproape din mers sub presiunea unor agenti de paza, iar mai nou a unor politisti in uniforma care fluiera ca la galerie la fotbal.

Normal la un sistem nefunctional s-ar justifica niste corectii care sa il faca functional – adica sa aibe logica si sa fie acceptat de majoritatea. La noi, corectia a blocat si urma de functionalitate care mai exista. Si asta pentru ca ma indoiesc ca cineva a vrut sa rezolve problema, dar sunt convins ca s-a folosit de tragedie pentru a isi justifica schema…
De data asta pare ca a fost intentionat tradus gresit…

2 comentarii:

  1. Sunt mai multe autobuze care te duc de la aeroport: RATB Aeroport Băneasa Staţia din faţa Aeroportului Aurel Vlaicu-Băneasa, unde
    opresc liniile 131, 148, 149, 301, 304, 335, 443, 444, 446, 447, 448, 449, 450,si 783 care pot duce si un banatean ignorant in metropola:).
    Acuma homo sapiens sapiens Solectronum aritmeticus stie ca o metropola cu aproape 3 milioane locuitori nu e ca Timi cu 300 000 locuitori.

    RăspundețiȘtergere
  2. cu atat mai mult, de ce era nevoie de bascalia cu linia de cale ferata?

    RăspundețiȘtergere