miercuri, 14 martie 2012

Statistici

Oriunde intoarcem capul ne lovim de ele, ne spun ce procent dintre romani traiesc bine sau nu, cat de mult au crescut sau au scazut vanzarile respectiv consumul pe cap de locuitor si ... ohooo cat de multi dintre noi ar vota cu un partid sau altul.
Asta cu partidele e chiar interesanta, pentru ca statisticile sunt folosite pentru a induce perceptii, in unele cazuri pentru a induce sentimentul urgentei alegatorilor, sau sentimentul de eforie al castigatorilor. Si desi nu sunt un adept al teoriilor conspirationiste, ei bine cred in puterea statisticilor de a ne influenta viata, si pot da si exemple in directia asta.
As putea sa va povestesc despre o sedinta de analiza a indicatorilor de calitate, in care majoritatea celor prezenti discutau despre yield-uri de peste 99%. Va imaginati stupoarea cand pe un anumit client, indicatorul prezentat a fost de 50%! Stupoarea a fost inlocuita de intrebarea  “cum a fost posibil una ca asta?” pusa de seful cel mare. In jur, toti cei prezenti incercau sa gaseasca raspunsuri – cei direct interesati de acel client dadeau sms-uri din greu si telefoane pe sub masa, in timp ce restul se dadeau fani de literatura SF si incercau sa gaseasca explicatii. In cele din urma, inginera de calitate direct raspunzatoare de yield-ul problema a ajuns la sedinta, si a lamurit povestea – “pai stiti, este vorba de un NPI (new product introduction), care s-a produs ieri prima data, ca sa testam linia de fabricatie. Primul produs a cazut la teste, inginerii au ajustat linia, apoi si al doilea a cazut la teste, inginerii iar au mai ajustat linia, si apoi am produs doua bune, ne-am lamurit ca treaba merge si ne-am oprit ca sa facem rapoartele si sa predam linia catre cei de la manufacturing. Am facut 4 produse, 2 fail – yield de 50%! Probabil ca daca linia de fabricatie ramanea in functiune si mai scotea 200 de produse bune, iesea si yield-ul pe care il asteptati voi. Foarte probabil ca la ora asta se produce bine, o mai fi vreo corectie de facut, dar in 2-3 zile o sa fie in limitele dorite. Chia asa! de ce naiba lesinau toti la indicatorul iesit din normal...
                O chestie si mai draguta am patit-o cu niste indicatori legati de resursele umane. Indicatorii respectivi se refereau la factorul de retentie si la absenteism si au fost stabiliti la nivel macro – unde 2%-3% erau deja semnificativi. Ei bine, intr-una din filiale au aparut brusc niste iesiri in décor semnificative – 20% respectiv 25%. Cam mult nu? Pai da, dar daca pui targetul bazat pe o filiala care are aproximativ 1000 de oameni, si apoi te raportezi la una de 5 persoane… evident ca daca pleaca unul ajungi la 20% plecati din firma, si daca dupa aia se mai gaseste inca unul sa se imbolnaveasca se ating 25% absenteism din cei 4 ramasi. Cum spunea bunicul “lucru dracu’n casa popii” si procentele astea…
Si apropo de statistici si traducerea lor. La un moment dat discutam cu seful meu expat despre niste cresteri salariale. Eu incercam sa ii spun ca propunerea lui va fi foarte prost primita de publicul muncitor, in timp ce el se uita la mine ca la un sindicalist infiltrat in conducere. Imi spunea foarte serios ca la el in tara daca primesti 2%-3% esti printre cei mai fericiti, in timp ce la noi tocmai aprobase o medie de 10% pe tot tribul! Pai da, incercam si eu sa ii spun ca e o mica mare diferenta intre 3% la un salar mediu de 3000 de euro fata de 5% la un salar de 150 de eur intr-o tara in care pe langa inflatie te mai loveste si rata schimbului valutar. Sa se duca el si sa se laude la familie cu o crestere de 7.5 euro pe luna, care se pierd oricum la schimbul valutar.  Nu ma intrebati cum s-a terminat discutia… pentru ca s-a terminat prost pentru toata lumea.
Dar am povestit destul despre traducerea procentelor in cifre si invers. As putea sa povestesc si despre trenduri. O chestie care m-a distrat mereu a fost sa inteleg relatia dintre rezultate in cifre absolute si procente. De fiecare data cand citesc in ziare cate un comunicat de presa ma uit si la ce prezinta. Aflu asadar ca firma x si-a crescut vanzarile la 300%, desigur a sarit de la 20 de produse vandute la 60 si dadea prost sa arate asa cifre slabe, dar ce perceptie pozitiva pe langa amaratii de concurenti de la firma y care au crescut doar cu 5% (de la 500 la 525 de produse vandute). Trebuie sa admit ca am folosit chestia asta cu nesimtire la multe prezentari facute managerilor mei. Important era ca graficul sa plece din stanga jos si sa se opreasca in dreapta sus. Si cu cat era mai abrupta panta de crestere, cu atit mai bine. Si daca nici cifrele si nici procentele nu ma puteau ajuta, ei bine tips and tricks – grafica pe calculator te lasa sa tragi de colturile pozei in fel si chip (o lungesti pe verticala, cresc si histogramele si gapul dinitre ele de ex). Poti chiar sa faci graficul in 3D, si sa il intorci de asa fel incat si un trend plat ca un teren de fotbal poate induce perspectiva unei cresteri. Si chiar daca e crestere zero, o imagine buna poate chiar inlocui o mie de cuvinte.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu