sâmbătă, 11 februarie 2012

Visual management

Printre multe alte invataminte bune, Lean vorbeste si despre Visual management. Asa ca intr-o zi am primit ordin sa punem si noi de un management vizual prin fabrica.
Fiecare a luat-o in felul sau – o inginera s-a apucat sa comande cutii colorate, si a pus componentele in cutii de alta culoare. S-a dovedit a fi o idee excelenta – astfel daca aveai nevoie de un rezistor – cutie albastra, condensator – galbena, si asa mai departe. Pentru toti a devenit mai usor sa identifice materialele. O domnisoara manager a comandat uniforme de culori diferite – astfel stiai imediat unde sa gasesti un inginer (albastru) sau un sef de tura (portocaliu) sau daca avem vizitatori in site (verde). Si uite asa, managementul vizual se dovedea util intr-o gramada de cazuri – bibliorafturile aveau culori specifice departamentelor sau inregistrarilor stocate, graficele si sistemul de comunicare au inceput sa capete culori diferite functie de subiectul adresat, si tot asa...
Si pentru ca am ajuns la comunicare, am ajuns si la persoana desemnata sa se ocupe de management visual. Care dupa ce a incercat sa scoata in evidenta imbunatatirile enumerate mai sus, dar si multe altele pe care le-am uitat intre timp, s-a lovit de dorinta sefului de trib (lean) care avea un task nou – sa scoata in evidenta puterea lean in fata potentialilor clienti.
Si uite asa a aparut primul panou cu poze si grafice slavind marile realizari.
A avut succes la managementul de top (care avea lipsa altei idei, dar si presiune venita de mai sus sa faca ceva).
Asa ca a aparut al doilea panou cu realizari, cifre, tabele, grafice si alte cele.
Apoi au aparut galeriile foto (alte panouri).
In cele din urma, s-a generat o alee - un labirint creat din panouri publicitare – ce slaveau maretele realizari Lean, cresterile constante de productivitate, oamenii fericiti care lucrau in firma, si asa mai departe.
Si daca am avut aleea am inceput sa o folosim.
Oricine venea in fabrica, avea parte de o vizita la “managementul vizual”, indiferent ce intrebare aveau oamenii se gasea un panou, un perete cu poze, grafice si explicatii. Vroia vizitatorul sa vada linia de productie? Aveam poze cu linia.
Nu stiu cati dintre cei ce veneau in vizita nu se simteau realmente aburiti de abordarea noastra – oricum cei curiosi sa faca afaceri nu se lasau pana nu vedeau si linia de productie pe bune, ca sa se convinga cu ochii lor de ce se intampla acolo.
Va intrebati ce am impotriva galeriei de arta mentionate. Pai in principiu ca era botezata management vizual si nu galerie de reclama…
Si mai aveam la ora aia o suparare – costul mentinerii celebrei galerii de arta – unde picturile, graficele, si alte cele se actualizau zilnic. Unde eram certati non stop sa reducem costurile, sa pazim padurile si ecologia si sa economisim hartia si curentul – inginerii ajungeau sa recicleze din greu hartie, si ar fi tiparit si pe a treia fata a paginii de ar fi existat, ei bine departamentul de “visual management”avea in permanenta hartie de calitate superioara, imprimante color, si vreo 5 asistente care sa puna afise pe panouri.
Si degeaba se supara managementul de top pe bascalia la adresa celebrei galerii, dar nu poti sa ratezi prilejul de a face putin misto de cei care au comandat doar 4 panouri patrate ca sa construiasca un cub (cub ce ar fi trebuit sa aibe cate un set de invataminte pe fiecare suprafata).

Si apropo de oamenii fericiti mentionati mai devreme. Imi amintesc de vizita unui guru in LeanSixSigma, care a remarcat ca oamenii sunt cam tristi in fabrica. Era evident ca ceva nu e in regula cu conditiile oferite. Cei din fabrica au recunoscut ca le scapa ceva, si au cerut indicatii. La indicatii au primit si o sugestie – faceti ceva cu mediul inconjurator, inveseliti-l. Puneti de exemplu o mica fantana arteziana.
Ma credeti ca pana a doua zi s-a montat o fantanita din aia kitchoasa care se pune pe perete, si are un mic bazinel si o pompita de recircula apa? Undeva in holul principal, de nu se potrivea cu nimic (except ca ar fi fost vila vreunui manelist de soi).
A aparut omul cel mare, si ne-a vazut pe toti zambind. Ce mai, abia ne abtineam sa nu radem cu hohote din cauza ineptiei din hol – si apoi a scos-o “Vedeti! O investitie mica, o idee atit de simpla, si uite cum oamenii au inceput sa zambeasca”

7 comentarii:

  1. ce tare e faza cu fantana!
    bestial!
    keep them coming!

    RăspundețiȘtergere
  2. Blamezi mareata realizare Lean? Fantana aia semana mai mult cu un pisoar cu robinetul stricat, dar na... cum zici, lumea se strica de ras cand o vedea. Obiectivul a fost atins :)

    RăspundețiȘtergere
  3. Asta...ca asta,da` ai putea sa te gandesti la un post in care sa povestesti depre realizarile indienilor de la "Tiger Team"(parca asa se numeau)...Aia bani aruncati pe geam...

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. nu mi le mai amintesc chiar pe toate, da-mi un mail cu mai multe detalii

      Ștergere
  4. Suuper tare ! ... ce e rau e ca mai sunt si azi foaaaaaaarte multi care aud de Lean, Six Sigma, si dau repede bani multi sa aiba si ei!!! fara sa analizeze ce inseamna asta, si sa vada ca daca au un cel putin un ISO 9001 bine implementat si urmarit au deja LSS! :-) iar "Guru" ca cel de mai sus din pacate sunt multi .... :-(

    RăspundețiȘtergere