joi, 16 februarie 2012

Interpretare

De multe ori, cand se termina filmul strain, puteam citi sau auzi ca traducerea si interpretarea au fost realizate de.. Nu prea intelegeam eu cum e cu interpretarea, dar vorba ceea Doamne fereste, pana te nimereste. Si m-a nimerit..
Traversam o perioada destul de agitata de start up in productie, cu o gramada de probleme si elemente surpriza pe care echipa nu le ghidona in cel mai destept mod. Si cum se intampla de obicei, incercam sa monitorizam cat mai atent ce se intampla acolo. Asa se face ca managerul de productie trimitea pe sms realizarile fiecarui schimb.
Ei bine, va amintiti de scotienii mentionati in prima mea poveste? Se facea ca eram la cina cu unul dintre ei, si cand au picat cifrele cele nasoale, le-am si putut discuta in direct. Omul m-a rugat sa il ajut cu o traducere, sa ii spun cum se zice in romaneste “the shit has hit the fan”. Ei bine, am tradus… s-a lovit cacatul de ventilator. Am tradus corect, nu? Nu mi-a dat nici o secunda prin cap ca puteam sa interpretez, si sa pun varianta romaneasca “s-a facut rahatul praf/bici”.
Vesel a fost a doua zi cand in sedinta, cand dupa ce s-a dat raportul de productie, britanicul s-a ridicat si a spus “I have only one comment: s-a loviit kakateul de vaentilatur”.
Comentariul respectiv s-a transformat in folclor si a devenit pentru mine o lectie de “interpretare”.
Si apropo de interpretare, as putea sa povestesc si istoria PTH. PTH, adica “pin through hole”, era o masina care punea compenente elctronice cu picioruse prin gaurile din placa de baza… cam asta imi iese mie acum la traducere si interpretare. Cert este ca respectivele componente sunt de 2 feluri – cu plantare axiala sau cu plantare radiala, asa ca si masinile PTH sunt de 2 feluri – radiale sau axiale (sau cel putin asa erau la vremea respectiva).
Cert este ca aveam vreo 8 masini axiale desi ne foloseam doar de vreo 5, si doar 3 radiale desi ne-ar fi trebuit tot vreo 5. Asa ca toata lumea se muncea sa convinga pe cei de la corporatie sa accepte investitia in astfel de masini.
Dar asa cum se intampla de obicei, intr-una din zile, un maestru in LSSMetc.. a trecut pe langa o masina ce statea. L-a intrebat pe operatorul de la masina de langa de ce sta respectivul echipament. Operatorul a raspuns simplu – domnu’ nu e plan de productie pe masina ceea.
-          Aha, dar ce masina e?
-          PTH domnu’
Fantastic! A fost descoperita o conspiratie a celor din  operatiuni – desi au PTH care sta, ei cer investitii pentru alte PTH-uri. Mailul catre corporatie a plecat din scurt – “s-a rezolvat problema PTH de catre echipa de LSSM… am decoperit resurse pe plan local”
Si in secunda urmatoare, general managerul pe site a convocat o sedinta fulger. Omul pe buna dreptate, se uita la cei pe care i-a investit cu incredere si nu putea sa conceapa ca i-au tras asa o clapa – stam pe o gramada de capacitate de PTH nefolosita si noi cerem investitii, i-am distrus credibilitatea, etc…
Moment in care inginerul sef intreaba candid si naiv pe cel ce gasise solutia – dar unde e frate masina aia de nu stiu eu de ea…
-          Pe linia x.. intre y si w…
-          Aha, pai aia e o axiala, ce treaba avem noi cu ea
-          E PTH!
-          Dar nu intelegi ca e o masina axiala? Si noua ne trebuie o masina radiala?
-          Si de ce nu se pot schimba?
-          Una pune componente paralele cu placa, iar cealalta perpendiculare pe placa?
-          Si care e problema, intoarce-o la 90°!
Ala a fost momentul in care inginerul sef s-a intors catre ceilalti “pot sa imi depun demisia daca vreti, sunt depasit de situatie, daca baiatul asta poate sa convinga o masina axiala sa planteze componente radiale imi iau inginerii si plecam acasa”. Am reusit sa il conving sa ramana, nu de alta dar aveam nevoie de ingineri sa stea nonstop langa masini. Dupa ce ca nu puteam primi capacitatea necesara, sa se mai strice si cea instalata, deja era prea mult.

Si apropo de interpretare, nu pot sa nu imi amintesc o intamplare mai recenta. O eroare de ERP a generat mai multa aprovizionare cu marfa pentru un depozit decat capacitatea instalata a depozitului. Astfel ca in momentul in care depozitul a ajuns sa fie 100% plin, descarcarea de camioane s-a oprit pana la momentul in care depozitul reusea sa scoata marfa pe comenzi ca sa faca loc la marfa ce urma sa intre.
In toata povestea asta apareau penalizarile pe care clientul le platea transportatorilor nedescarcati la timp. Ei bine intr-una din seri am avut “acea” discutie cu clientul, si i-am promis o lista cu camioanele ce pot cere penalitati, astfel incat sa imi poata da o prioritizare la descarcare – fapt ce ar fi limitat penalizarile. Pe chestia asta, merg la o colega si o rog sa imi faca lista cu camioanele din parcare.
Apoi … plec. Toata seara am stat conectat la mail, si deja mi se inscrisese Inbox pe retina de cate ori l-am verificat. Nimic!
A doua zi dimineata, setat pe modul turbo ma duc la seful respectivei si reclam ca nu mi-a rezolvat problema – nu mi-a trimis lista. Omul siderat – mai, e una din cele mai constiincioase, o sa verific ce s-a intamplat – fata intra in schimbul 2, verific atunci ce si cum.
La ora 14:30, vine seful fetei, abia abtinandu-se din ras.
-          M-am dus sa verific de ce nu ai primit lista, si fata mi-a zis “uite e pe masa de aseara! De obicei Olteanu sta mai mult, dar aseara nu stiu de ce a plecat mai repede. Eu m-am dus si am facut lista, dar n-a mai venit nimeni dupa aia dupa ea. Chiar ma miram de ce a cerut-o!”

Ghinion… nu s-a gandit nici o secunda la ce ii foloseste e-mailul. Si ghinion.. n-am spus nici o data ca astept lista pe mail.
Nu m-am putut abtine sa nu compar intamplarea cu cea patita de un amic padurar. Se furau lemne din padure din greu, asa ca amicul a cerut unui subaltern sa faca de serviciu in weekend, si sa ia numerele camioanelor celor ce fura lemne.
Luni l-a gasit pe asta cu un ochi tumefiat si pe birou plin de placi de inmatriculare (sa ne intelegem piesele de metal pe care e inscriptionat numarul!).
 “Sefu ‘! Le-am luat pe aproape toate, doar unul m-a prins si m-a batut”

Un comentariu:

  1. faza cu lista este de pomina...si daca te gandesti ca precis impricinata folosea calculatorul dar nu i-a dat prin cap sa-l foloseasca sa-si usureze munca, ci a preferat sa foloseasca liniarul si caligrafia pentru a-i da sefului o lista completa

    foarte tare "colega"!

    RăspundețiȘtergere